خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/08 - 13:55
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ویس کرمی:

هدر رفت سرمایه در حوزه آموزشی مشهود است/ برمبنای حدس و گمان نمی‌توان رشته‌های دانشگاهی را حذف کرد

عضو کمیسیون آموزش و  تحقیقات مجلس شورای اسلامی سرمایه‌ گذاری نادرست در حوزه علمی کشور را اشتباه بزرگی دانست و گفت: اگر سرمایه گذاری در حوزه علمی کشور متناسب با واقعیت‌های اجتماعی نباشد اسراف و هدر رفت بیت المال محسوب و باعث نارضایتی دانش آموختگان این رشته‌ها می‌شود.

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد حذف ۱۱۰۰ رشته دانشگاهی، گفت: باید رشته‌های دانشگاهی را براساس شرایط علمی، پیشرفت‌های جهانی و فرصت‌های آینده شغلی تعریف کرد؛ یعنی بر اساس نیازهای کشور رشته‌هایی ایجاد شود که مشکلات  را رفع و مسیر توسعه کشور را هموار کند.



نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید رشته‌هایی در دانشگاه ایجاد شود که در افق دید دو دهه آینده کارایی داشته باشند، به عنوان مثال، رشته‌هایی که در دو دهه آینده تکنولوژی لازم برای آنها وجود ندارد و نتیجه آن، جوانان ناراضی با مدارج عالی علمی و دانشگاهی خواهد بود که شرایط اشتغال برای آنها فراهم نیست و سبب فشار بر روی حاکمیت و سیستم آموزشی کشور می شود، رشته‌های مناسبی نیستند.



وی ادامه داد: درصدی از بیکاری امروز جوانان، نتیجه تربیت نیروی کاری است که برای آنها فرصت‌های شغلی ایجاد نشده؛ بر همین اساس رشته‌های دانشگاهی باید براساس برنامه‌های کلان کشور، گام دوم انقلاب و پیشرفت‌های علمی و کنونی جهان و همچنین واقعیت‌های کف جامعه تعریف شود



هدر رفت سرمایه در حوزه آموزشی مشهود است



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سرمایه‌ گذاری نادرست در حوزه علمی کشور را اشتباه بزرگی دانست و گفت: اگر سرمایه گذاری در حوزه علمی کشور متناسب با واقعیت‌های اجتماعی نباشد اسراف و هدر رفت بیت المال محسوب و باعث نارضایتی دانش آموختگان این رشته‌ها می‌شود.



ریزش سرمایه اجتماعی در سایه بیکاری



وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر شرایط جامعه جهانی در حال تغییر است و علم پیشرفت سریعی دارد و ما باید منطبق با پیشرفت و توسعه یافتگی حرکت کنیم، تا بتوانیم رشته‌هایی را تعریف کنیم که نیازهای جامعه را در ابعاد گوناگون برطرف کند؛ یکی از دلایل عدم پیشرفت کشور، نسنجیدن نیازها و تربیت نیرو در دانشگاه‌ها به همان روش سنتی است که تناسبی با شرایط امروز ندارد و همین مسئله منجر به ایجاد چالش‌هایی همچون بی انگیزگی دانش آموزان و دانشجویان از ادامه تحصیل گشته و پس از فارغ التحصیلی، موجبات نارضایتی آنان و ریزش سرمایه اجتماعی کشور می‌شود.



رشته‌های تحصیلی باید نیازهای اصلی کشور تا دو دهه آینده را برآورده کند



ویس کرمی با تاکید بر اینکه رشته‌های تحصیلی باید نیازهای اصلی کشور تا دو دهه آینده را برآورده کند، اظهار داشت: برای باز تعریف رشته‌های دانشگاهی و حتی حوزه علمیه نیازمند برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت هستیم



وی ادامه داد: باید توجه داشت که علم فقط در برخی از علوم که کاربردی هستند خلاصه نمی شود بلکه خروجی دانشگاه‌های کشور باید مشکلاتی از قبیل مسائل پزشکی،عمران، اقتصادی، اجتماعی را رفع کند



برمبنای حدس و گمان نمی‌توان رشته‌های جدید تعریف کرد



نماینده مردم مجلس یازدهم حذف برخی از رشته‌ها را مسیری برای راهیابی به تمدن ایرانی و اسلامی دانست و گفت: این مسئله را باید به صورت رشته به رشته و مصداقی بررسی کرد و بسیاری از رشته‌های تحصیلی بایستی با توجه به شرایط کنونی و آینده کشور، باز تعریف شوند؛ بسیاری از علوم دانشگاهی دقیقا کپی رشته‌هایی هستند که در کشورهای دیگر همچون آمریکا تعریف شده‌اند و ضرورت دارد که نیم نگاهی هم به وضعیت تاریخی و فرهنگی ایران انداخته و متناسب با آن اقدام به طراحی رشته‌ها در علوم مختلف داشته باشیم و حذف رشته‌هایی که متناسب با خصوصیات فرهنگی و تاریخی کشور ما نیست باید متناسب با اعداد و ارقام پژوهشی بازنگری شود نه بر حسب حدس و گمان.



زلفی گل پیشنهادات غیرکارشناسی فراوان داشته است



ویس کرمی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی وزیر علوم و معاونان ایشان، تاکید کرد: امیدوارم حذف ۱۱۰۰ رشته دانشگاهی با اقدام کارشناسی از طرف مسئولان مطرح شده باشد چرا که ما در طی وزارت دکتر زلفی گل پیشنهادات غیر کارشناسی همچون «جدا کردن علوم آموزش پزشکی از درمان» را داشتیم که نه تنها معقولانه نبود بلکه به ضرر بهداشت و درمان کشور هم هست! و ایشان در مواردی دیگر هم از این پیشنهادات و استدلالات داشته اند.



مدل ورود وزارتخانه علوم به برخی از موارد اصلا کارشناسی نیست



وی در ادامه یادآور شد: مدل ورود وزارتخانه علوم به برخی از موارد اصلا کارشناسی نیست امیدوارم پیشنهاد حذف برخی از رشته‌های دانشگاهی اقدامی منطقی در جهت توسعه کشور باشد و راهکار آن این است که شخص وزیر خود محور عمل نکند و از کارشناسان خبره برای اقدامات بهره بگیرد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری در بسیاری از  علوم دانشگاهی تقلیدی است، اظهار داشت: بسیاری از مسئولان در مسائل سیاستگذاری عملکرد تقلیدی از سایر کشورها دارند و بر همین مبنا  برخی از رشته‌های دانشگاهی بدون برنامه ریزی و توجه به مسائل نیازهای کشور وارد برنامه آموزشی کشور شده‌اند و متاسفانه انسان سازی را که هدف دانشگاه‌های ایرانی و اسلامی ما بوده به همراه نداشته است.



وی ادامه داد: سیاست دولت‌ها در هر دوره‌ای متفاوت بوده، بعضا در اداره کشور شاهد بودیم که برخی از روسای جمهوری، دلباخته غرب بودند و همین امر، یکسری از مسائل از جمله علوم دانشگاهی را تحت تاثیر قرار داده و علومی برگرفته از علوم غربی به بدنه آموزشی کشور وارد شده که نمی‌توان انتظار داشت این رشته ها متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشد و  نیز عدم توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در این مسئله بی تاثیر نبوده است، بنابراین سیاست‌ها همیشه مقطعی بوده است.



ویس کرمی در مورد ارتباطات حذف رشته‌های دانشگاهی و امنیت ملی، خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجویانی فارغ التحصیل رشته‌ای خاص هستند توقع دارند بازار کار آن فراهم باشد، اگر شما نتوانید زمینه اشتغال و بکار گیری آن را فراهم کنید و این مهم فراهم نشود قطعا این گروه به نظام و حاکمیت و مدیریت کشور بدبین می‌شوند و این امر، بر تمام موضوعات کشور از جمله امنیت ملی تاثیر می‌گذارد./



پایان پیام

  • کد خبر : 369047
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار